OTO JESTEM! W. Fijałkowski R. Jędrzejewska-Wróbel

Włodzimierz Fijałkowski (1917-2003) – lekarz, ginekolog-położnik, działacz społeczny. Znany jako twórca polskiego modelu Szkoły Rodzenia. Autor prac naukowych z psychologii i edukacji prenatalnej związanych z  planowaniem rodziny oraz kształtowaniem postaw rodzicielskich

 
Seksualność człowieka to tematyka ważna, która mimo upływu lat wciąż pozostaje edukacyjnym wyzwaniem. Autorzy książki Oto jestem… wykazali się odwagą, podejmując się przedstawienia dzieciom zagadnień traktowanych jako tematy tabu, najchętniej zastępowane przez dorosłych bardziej bezpiecznymi tematami, a czasami nawet nieprawdziwymi informacjami. Dla wielu rodziców rozmowy z dziećmi o poczęciu, rozwoju wewnątrzmacicznym, porodzie wydają się pomysłem tyleż dziwacznym, co kłopotliwym. Z kolei unikanie odpowiedzi na pytania dziecka przynosi wiele poważnych konsekwencji. Po przeczytaniu książki W. Fijałkowskiego i R. Jędrzejewskiej-Wróbel rzeczy nabierają jednak innego oglądu. O „tych sprawach” pisze się sympatycznie, w sposób neutralny i ciekawy. 

Dla zainteresowanych problematyką edukacji seksualnej, poszukujących innych podręczników odsyłam do mojej książki: Modele ról kobiety w podręcznikach do wychowania seksualnego, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.

 Oto jestem… sprawdza się jako pierwszy podręcznik edukacji seksualnej, który może być realnym wsparciem dla rodziców szukającym pomocy, aby adekwatnie i rzeczowo odpowiedzieć dziecku na pytania typu: skąd się wziąłem na świecie? Zrozumiałym językiem opisane zostały kolejne fazy rozwoju dziecka od jego poczęcia do narodzin. Autorom udało się rzetelnie opowiedzieć o delikatnych, a zarazem drażliwych sferach z uwzględnieniem poziomu rozwoju umysłowego i emocjonalnego dziecka. Okazali też dużo taktu i troski o wrażliwość małego odbiorcy. Ciekawe ilustracje i obrazowe porównania zachęcają do wspólnej dyskusji o początkach życia i zmianach, jakie dokonują się w łonie matki.

Dostrzegam wartość podręcznika w rozwijaniu emocjonalnej gotowości na przyjęcie nowego członka rodziny. Jest to moment krytyczny, często wydarzenie bardzo stresujące, które negatywnie wpływa na zachowanie dziecka i jego dobrostan. Dlatego, zanim „ten nowy” stanie się rywalem walczącym o uwagę i uczucia rodziców, warto stopniowo oswajać dziecko z trudną dla niego sytuacją poprzez: wspólne czytanie i śledzenie drogi rozwoju brata czy siostry w łonie mamy, zachęcanie do zadawania pytań, dzielenia się wątpliwościami i odczuciami, włączanie dziecka do komunikacji prenatalnej. Okazywanie i zapewnianie dziecka o miłości, która się nie zmieni nawet wtedy, kiedy będzie już brat czy siostra, budują mentalne i emocjonalne wzorce bezpiecznego przywiązania oraz poczucia zaufania do świata. 

 

Podobne

Jan Brzechwa dla dzieci, ilustracje Kazimierz Wasilewski

Jan Brzechwa (1898-1966) pseudonim Szer-Szeń; polski poeta żydowskiego pochodzenia, autor wierszy i bajek dla dzieci   Na strychu, w piwnicach czy w szafach kryją się prawdziwe skarby: pamiętniki, zdjęcia z przeszłości, stare zabawki, klocki, gry, itp. Można usiąść z pociechami, żeby wspólnie odbyć fascynującą podróż w przeszłość. Zapewniam, że z uwagą...

Czytaj dalej...
Uważnośći spokój żabki

Eline Snel – Moja supermoc. Uważność i spokój żabki. Historie, gry i zabawy mindfulness, ilustracje Marc Boutavant,

Nie wiesz jaka? Książka polecana dla dzieciaka. Do jakich przyjemności zachęca Eline Snel? Pięknie ilustrowana książeczka zawiera propozycję zabaw i ćwiczeń związanych z pisaniem, malowaniem, graniem, słuchaniem muzyki, wycinaniem. Dorośli śmiało mogą je wykorzystać do uczenia dzieci uważnego obserwowania sygnałów płynących ze świata zewnętrznego oraz z własnego wnętrza. Do tego...

Czytaj dalej...

Naprawdę chcę krzyczeć! – Simon Pfilip, Lucia Gaggiotti

Naprawdę chcę krzyczeć. Książka w zabawny sposób przedstawia radzenia sobie przez małą dziewczynkę ze złością i gniewem. Treść i kolorowe obrazki mogą być pomocne w opracowaniu propozycji ćwiczeń do uczenia dzieci bardziej świadomego przeżywania negatywnych emocji. Pomimo postulatów wszechstronnego rozwoju ten nośny temat jest całkowicie pomijany przez instytucje edukacyjne, a...

Czytaj dalej...